martes, 15 de julio de 2008

EREN LES TÒFONES MÀGIQUES??? O POTSER VA SER EL BOSC QUE TENIA LA MÀGIA QUE EM CALIA...???





Desprès d´una setmaneta de molta feina i en el que vaig agafar un estrés d´aquests que hi van, i un cap de setmana, en el que m´ha tocat treballar en l´ordinador, un munt d´aquelles coses pendents i que casualment resulta que es pot dir que totes, feines urgents, i jo, responsable i enutjada víctima de la societat laboral, enganxat a la feina que no he pogut deixar, i que m´ha impossibilitat de desconectar i airejar-me sanament com cal.

Ahir dilluns, em vaig decidir... és per aixó que el vaig gaudir "el descans", com un deute amb mi mateix, (un descans disciplinari com a deure personal), un descans d´aquells que els cal a (la gent tant normal com jo) de tant en tant, de gent que sap descansar equilibradament al llarg de la setmana, és per aixó que vaig volguer desconectar i ho vaig aconseguir.

Va ser una jornada en la que vaig volguer oblidar el mòbil, els e-mails, la computadora. També les lectures i enfocaments, els discerniments i debats, de crear arguments defensius i desmuntar-los, de les negociacions i reflexions del conveni. I de les consultes i ajudes varies als amics i companys. La lluita incansable i constant, semprè contra problemes varis diversos de persones del meu entorn immediat, i també de desconeguts de fora del meu entorn. Ah, i no he d´oblidar que molts també de domèstics... hahahahahaha

Mireu que ja em calia eh...!!!

Resulta que el meu pare, (l´avi Miquel, "llicenciat en tofoneria boscatera, (del terròs art de tofonejar)", té el doctorat de muntanyenc i boscater...) finalment m´ha convidat a acompanyar-lo seriosament, (amb ànim d´ensenyar tofoneres productives) i anar amb ell, també amb la Lluna i l´Estel, les nostres estimades gossetes de la familia, a caçar les últimes tòfones de la temporada.

I per tant m´ha ensenyat diverses tofoneres, que resulten ser com unes "petites mines d´obscurs i valuosus diamants de gust refinat, i de memorable perfum voluptuós.

Uns petits tresors ambicionats i desitjats per gastrònoms i nobles paladars, siguin paladars de bèsties o de persones.

I sí, que en vam trobar algunes de tòfones, d´aquestes boscatanes perles negres lligades vitalment a l´arbre, per uns cordonets umbilicals d´arrels filamentosos i finissims.

Oh tòfones. Vosaltres, estranyes i naturals criatures aromàtiques, criatures creades en la foscor de la terra, alquímia de la humitat subterrània, i del terròs arbrat del bosc, tòfones preuades i volgudes, tòfones encantades!!!

El que no puc és explicar-vos on, com i quan, ja que si ho explico, el meu pare em pela!!!

Ja prou que l´hi va costar a n´el meu pare, a decidirse d´alliçonar pedagogicament en aquest savi i silvestre coneixament, i d´explicar i ensenyar aquest patrimoni del saber, d´intangible valor, a n´els dos fills de la casa, ( i que segons ell, "el meu pare", el secret ha de passar de pares a fills, i només de pares a fills), i amb el tàcit compromís de guardar el secret, com a gran secret de familia.

I jo semprè cumpleixo amb el que prometo, pots estar-ne segur pare!!! (no com alguns) que el que fan és demorar i demorar promeses, per poguer tardar a cumplir com més millor, i se les han d´empescar per marejar la perdiu i guanyar temps i temps... hahahahahahaha

Aix, peró el que veritablement també vam aconseguir va ser, que el meu estrés es vaporitsés com per art d´encantament...


ES PER AIXÓ AMICS, QUE ARA PUC DIR-VOS QUE LES TÒFONES A MÉS DE BONES, TENEN PROPIETATS MÀGIQUES!!!

O POTSER ÉS EL BOSC QUE ÉS MÀGIC???

L´ALBUM DE LES TÒFONES DE L´AVI MIQUEL DE CAPMANY

Etiquetas: ,

4 comentarios:

Blogger zel ha dicho...

Curiositat, com les guardeu? I després, què en feu de tantes? És que jo no en menjo, es nota, eh que si? I això que sóc de l'alt empordà!!!!

15 de julio de 2008, 8:45

 
Blogger @RusKiiis ha dicho...

Doncs Zel, de les tòfones de què en fem? hahahahahaha

Doncs ens les cruspim amb una bona truita, o laminades molt finetes i amanides amb flor de sal i una rajoliu d´oli d´oliva, també dolçament, amb crema cremada, o nata muntada... Bé hi han mil receptes, peró com semprè, les millors, les receptes més sensilles...

Si algú les vol comprar també les venem, sobretot a restaurants... però al preu que toca...

El meu pare les valora tant que prefereix que ens les cruspim a casa i s´estima no vendra si no és un compromís, encara que sigui molt pagat...(el preu semprè és altissim, sobetot aquesta temporada), el preu té a veure amb molts factors que ara és massa llarg d´explicar...

Aquesta temporada que acava és la de les tòfones d´estiu que no són tant apreciades com les d´hivern, peró tot hi així també es paguen molt...

Les tòfones d´estiu tenen una fortor més dolça i recorda molt als anous, peró de paladar molt més fi...

I les tòfones d´hivern, les millors!!! tenen un gust com a gas però són d´un paladar que un cop les ets tastat quedes enganxat per semprè més.

Si algú les vol comprar, no s´ha de treure n´hi la terra que porten enganxada, no s´han de rentar sota cap concepta, i te les tens de treure de sobra en dos jorns i dos nits, ja que si no perden...

Si se les queda el mateix caçador, la millor manera de conservar-les és rentar amb aigua i sal, amb l´ajut d´un respallet, deixar-les aixugar i seguidament taparles amb un drap de cotonet i plastificar al buit,a la nevera, un parell de setmanotes. O en un pot de vidre amb 4 ous amb closca, despres et pots fer un ou ferrat o truita sense tòfona peró amb un gust bonissim a tòfona... pots tenir guardat una setmana.

I si les vols servar més temps, cal congelar congelar, peró només fins ha 6 mesos...

Hi han moltes altres maneres de servar tòfones, amb aiguardents i vins, amb olis, amb greix d´anec, etc...

A casa pensem que la millor i més natural és la de la nevera i congelar.

Bé Zel, doncs jo espero que la teva curiositat estigui ja satisfeta.

Petons de l´Alt Empordà per una dona de l´Alt Empordà!!!

15 de julio de 2008, 13:16

 
Blogger Camil Ros ha dicho...

ja deixem que no ens diguis el lloc, només amb provar-les en tenim suficient
bon profit
el bloc de cuina tens unes quantes receptes amb tòfona

salut

16 de julio de 2008, 13:29

 
Blogger zel ha dicho...

Gràcies maco per la informació, la veritat és que tot seguit vaig anar a trapassejat les fotos de la recollida de tòfones, i vaig veure això de envasar-les al buit i em vaig encantar amb el paisatge i la bona cara que fan/feu tots
fent activitats que em sembla es van perdent... petons!

26 de julio de 2008, 4:18

 

Publicar un comentario

Suscribirse a Enviar comentarios [Atom]

<< Inicio